Green Cargo LIA2
Har haft 3 pass på GC och Gud vad kul det är!
Har en körlärare som heter Andreas och kommer ha honom under hela denna perioden. Jag är hans första elev men de märks inte, sjukt duktig körlärare, förklarar och visar bra, och han låter mig köra och agera själv! Så kul!
Så första passet åkte vi till Nässjö. Körde 1594 ton upp. Alltså 6ton från maxlast, och 29 vagnar! Tungt tåg! Max hastigheten 90. De kändes att de var segt, svårt att komma upp i hastighet och bromsen tog lååång tid innan den släppte så man kunde
gasa på igen. Väntar man inte ut bromsen utan gasar istället så kan man få hjulplattor (hjulet blir platt, för man kör med bromsen till), och de vill man inte, då kan man slå sönder rälsen när man kör. På hemvägen körde vi ju posttåget!
Såå kul! Vi körde i 160 och hade företräde då vi va prio1 klassade som jag nämnde sist! Så spännande!!
Andra passet körde kag till Göteborg! Vi hade 7h vila innan vi skulle köra tillbaka vid 21.30 och när jag väntar på min körlärare kommer en annan förare och informerar om där finns inga lok alls! Så alla som skulle köra blev inställda! De innebar
att jag, min körlärare och annan malmökollega fick alutbeställa en Taxi för att hinna med sista Öresundståget hem som gick ca 20min senare. Snabba puckar! Men vi hann!
Jag har precis kommit hem från mitt tredje pass och där har de hänt saker! Sån rolig och händelsefullt pass!
Vi kommer inte långt innan tågklareraren ringer och ber oss skriva en blankett 22. De är en vägplankorsning i Perstorp som inte fungerar som den ska och där står en vägvakt. Och detta gör att även en signal blockeras och kan inte läggas om
i kör, så vi får även skriva en blankett 22 som ger oss kör mot en signal i stopp (stoppassage). Detta gör att jag även måste stanna innan signalen och starta i uppförsbacke med ca 10-11 promilles lutning. Och med 1000 ton gods kan de bli svårt.
Men vi klarade det!
Jag räddade en räv som höll på att springa upp på spåret genom att tuta, men körde på ett rådjur, tyvärr.
Jag har växlat om ett lok med en växlare som står på utsidan, vi backade så han var mina ögon och han visade med handsignaler hur jag skulle köra! Jag backade även med över 300m långt tåg där växlaren stod på bakersta vagnen och via telefon var han mina
ögon! Sååå kuuul och spännande!!
Det har verkligen hänt så mycket och det är det som gör det så kul! Man får vara med om de och jag är glad att detta händer under praktiken första gången och inte när man kör ensam!
Nu är jag heeelt slut! Ska ha en riktigt skön nattsömn. Och i morgon ska jag åka till Varberg, vidare till Karlshamn och sen hem!
Hytten i RC4 loket 😊
Dagens pass till Älmhult var endast IKEA leverans!
Lite spår på Helsingborgs godsbangård
Gårdagens lok till GBG. RC4
Här multar (kopplar) jag av lite vagnar från loket i Halmstad.
Malmö godsbangård
Posttåget jag körde :D
Här multar min körlärare ihop 2 vagnar.
Inte en chans jag står där när ett lok närmar sig 😂
Ha det så bra tills nästa gång :)
/Hanna