Inledning, Första veckan i skolan

Hejsan!
Vad roligt att du ramlade in och ville läsa min blogg.
Kanske var det av en slump? kanske har du själv tankar på att bli lokförare, kanske är du redan i yrket och vill se hur en annan tänker? kanske du rent av känner mig och är nyfiken på hur det går, eller av någon helt annan anledning. Hur som helst är jag jätteglad att du hamnade här. 
 
Jag vill börja med att berätta om mig själv och hur jag egentligen hamnade där jag är idag.
Jag är en tjej på 25 år och bor i Hässleholm. Jag har dyslexi, vilket innebär i mitt fall att min stavning kan vara fel (oftst med dubbla bokstäver, eller två ord upprepas i rad) och jag ser ibland inte det även om jag läser om texten 100ggr. Min stavnings gramatik kan vara lite fel då jag oftast skriver som jag talar. Men jag hoppas ni har överseende med det, och så illa ska det nog inte vara.  
 
men tillbaka till saken. Har ärligt inte tänk på att bli lokförare utan jag ville bli tandsköterska eller kriminolog, så jag var någon helt annan stans och ärligt talat yrade. Jag började jobba på Pressbyrån på stationen här i Hässleholm och fick träffa både stationsvärdar, växlare, tågvärdar och lokförare. När min tid på Pressbyrån tog slut fick jag hjälp av min dåvarande pojkvän som är tågvärd att komma in på ISS. Det är ett företag som städar ombord på tågen men också har hand om Transdevs växling här i Hässleholm. Vilket innebär att man kör och parkera om olika tåg, kopplar (multar) dem samman osv. Jag städe ombård på både Öresundstågen och Pågatågen. Efter det var jag väldigt sugen på att hoppa på jobbet som Stationsvärd och har nu varit där det senaste året. Ett otroligt rolig och socialt jobb där man möter alla olika människor från järnvägen, resenärer m.m. Detta plus mitt yrke på ISS öppnade mina ögon för lokförar yrket och det är därför jag är där jag är idag. 
 
Jag sökte in i Maj nu i våras, de gäller att ha gymnasie utbildning och vara godkännd i Matte A, Svenska A och Engelska A. Jag fick göra två uttagningar. ett förtest för att se om man hade huvudet någorlunda på skaft och sen ett test på min personlighet och hur jag var. gick man vidare på båda så fick man slutligen gå vidare till det riktiga stora testet och psykologintervjun. Detta året var första året för Hässleholm och vi var 700 personer som sökte och endast 26 personer kom in, så oerhört svår konkurrens. Men jag var en av dem som faktiskt lyckades ta mig egenom allt och har nu haft min första vecka. 
 
Jag har fått träffa de andra 25 klasskamraterna som är helt otroligt underbara att gå med (8 tjejer och 18 killar). vi skrattar hela tiden ihop och alla är lika förväntansfulla och engagerade som jag. Vilket är helt underbart. Alla bara längar efter att få suga i sig all kunskap om järnvägen och allt som det medför. 
 
Så denna veckan började med upprop och lite lekar om att kunna varandras namn, vi gick igenom kort om vad vi kan vänta oss under året. Vi fick redan andra dagen besök av Green cargo, Arriva och Transdev som pressenterade sina företag. SJ och Hectorrail skulle också kommit men gjorde tyvärr inte det. Vi har gått igenom lite om EU och Eus järnvägslagar och vad de innebär för oss, andra (svenska) järnvägslagar, förorder och skriftelser. 
Och idag har vi gått smått in på grunden av järnvägen som rälsen, elen och hur den är uppbyggd, fungerar och vad allt heter. vi har även haft lite tåghistoria. Allt från första ångloket till öresundsbron, oerhört intressant. Vi har gått igenom förkortningar på olika orter i sverige, tågklarerarna m.m. Men allt slutade med en quiz på appen Kahoot, en quiz som vår lärare hade gjort själv. Alla var helt uppspelta och taggade, hur kul som helst. det var en sorts repetion på dagens genomgång och koll för läraren så vi alla var med (super smart). Jag hade 1 fel av 26 och det var vart första tåget någonsin gick mellan för orter. Kan det dock nu, Örebro-Nora. haha. Man lär sig iaf. haha. 
 
Nästa vecka ska vi gå igenom Vistelse i spåret. och den har jag redan sedan ISS men alltid bra att repetera så ser fram emot det. Sen ska vi gå igenom lite grunder om elen också. 
 
Hoppas ni hade en mysig läsning. detta var lite kort om allt hitintills. De andra veckorna kommer jag gå in lite mer på I detalj, och jag kommer skriva mer om testerna in till utbildningen i ett annat inlägg.
 
Men innan jag tackar för idag, vill jag säga att en sak, och de är att detta är nog de bästa jag gjort. så otroligt roligt och spännande. Läntar så till första LIAn (praktiken) när jag äntligen får känna på att köra ett helt tåg.
GAAH!! :D :D
 
Ha det underbart till nästa gång!!
/Hanna


Kommentarer:

1 Ebba Birkflo:

Hej! Jag har sökt på google om hur det är att plugga till lokförare och samtidigt ha dyslexi och då hamnade jag på din blogg.
Läst igenom hela och tycker det är väldigt intressant att få se mer ingående om vad man faktiskt får vara med om i kursen!
Men hur tycker du att det teoretiska har varit för dig?
Hur har du upplevt det på praktiken med att läsa manualer i stressade situationer?
Och fick du något extra stöd i skolan?
Mvh Ebba

Svar: Heej Ebba!
Förlåt för sent svar.
Det teoretiska var lite extra kämpigt för mig, mycket nya ord som låter ganska likt ett annat. Men de handlar om viljan! Om du vill så kan du! Jag fick bara kämpa lite extra! Hade en fantastisk lärare som hade förståelse och hjälpte mig med det jag behövde hjälp med så länge jag bara var öppen med det!

I praktiken läser du inte direkt manualer och inte i en stressig situation. Inte så det funkar, när du väl sitter där ensam ska du kunna det mesta och under praktiken har du din handledare. Händer något med fordonet är du alltid ett samtal din trafikledning som hjälper och guidar dig igenom det du inte hunnit lära dig!
lokforarlivet.blogg.se

Kommentera här: