Lite av förra veckans Lära
Hallå där!
Tom vecka denna veckan då vi inte går i skolan. Lite hemma arbete och medåkning. Jag har inte min medåkning förens på onsdagkväll så får uppdatera mer om det efter det på torsdag 😁😁! Ska ju få köra för första gången så de ser jag oerhört mycket
fram emot!
I alla fall, förra veckan de sista vi gjorde gick Pelle igenom lite signaler och tavlor(skyltar) men på järnvägen är det tavlor! Lite basic så inget som direkt sitter mer än lite namn på signalerna. Jag kommer dock ihåg att en blinkande grön betyder stopp
om ca 3km.. (tror jag) haha får berätta mer när vi går in på det!
Pelle har förra veckan lärt oss mer om närområdet, och vad lite där heter. Närområdet är 1,4m runt kontaktområdet och riskområden(0,4m runt kontakttråden). Sträcker sig ut från spänningsförade el. Ex stolpen där kontaktledningen sitter vid. (Finns bild
nedanför)
På stolpen ut sitter en utliggare. Från den sitter en kontakttråd och det är ju den som strömavtagaren får ström ifrån till tåget. Ovanför sitter en bärlina som håller kontakttråden uppe! Och mellan dem sitter en kontaktlina som håller dem samman!
(Bild nedanför) och på bilden syns även något som heter skyddjord. Det är en jordning man gör från stolpen ut till rälsen för att ledande material inte ska leda ström, utan strömmen går då ut i rälsen istället! Så står du på en perrong så finns de
jordning på allt ledande material ex. Staket! Kan ta en bild i morgon och visa! Ingen jag lagt märke till förut! 😁 men spännande är det!
Ha det så bra
/Hanna

Pelle lär oss lite om signaler! (Han har gjort alla skyltarna själv! Grymt gjort)

Närområdet! 1.4m där du absolut INTE får vara!

Här ser vi vad basic heter inom närområdet. Jordningen är bara en bonus kunskap 😉