TTJ Termer

Hallå där!!

Dåså. Då har vi påbörjat vecka 7! Och med det så har vi även börjat med TTJ!
TTJ är enkelt sagt körboken för tåg, Bestämmelser osv. Undrar man över något står allt där. Lite som tågvärldens bibel har jag hört vissa utrycka sig. Allt finns på trafikverkets hemsida. https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Arbetsmiljo-och-sakerhet/sakerhet-pa-jarnvag/trafikbestammelser-for-jarnvag--ttj/regelmoduler-i-trafikbestammelser-for-jarnvag/ 

   Så där finns 22st moduler och idag började vi på första modulen som är Termer. Som andra yrken ex. På sjukhus så har även tågvärlden ett eget språk och det håller vi på att lära oss. Allt från motväxel till system H till E-skydd till tågklarerare osv. 
Jobbigt att mata men otroligt kul att lära sig allt! Så detta kommer blir kul! 
   Sen ska vi avsluta modul 1 med kahoot har vi blivit lovade haha. Bästa med att lära sig är att tävla på vem som är bäst och hur mycket man lärt sig med frågelek! 

Jag har fått reda på vart jag kommer ha min LIA (praktik), fick det som jag verkligen ville ha! Jag är så oerhört nöjd! Ska vara på SJ i Malmö! Åh det kommer bli så otroligt roligt! Ska få köra på södra stambanan hoppas jag!! Ser verkligen framemot att jag kommer få lära mig så mycket! 

Ja och vi har också fått svaren på både Elprovet och Bromsprovet!! Godkänd på båda och till och med VG på broms! Oerhört stolt.

Ha de så bra
/Hanna

Modul 1, Termer
LIA SJ i Malmö
VG på broms! Så stolt 😁😁

Kommentera här: