Bromsvecka 1

Hejsan.

Ja tusan vilken vecka. Min hjärna skrek stopp sista dagen!

Broms är en tuff sak att förstå sig på, först att komma ihåg vad allt heter, sen ska du veta vad allt gör och fungerar. 

Jag tror att jag hänger med men de är på håret asså. 

 Men det jag händer med på det är hur luften kommer in till huvudledningen och in till bromscylindret och bromsar. 
Först. (Finns bild nere som jag ritat i anteckningar) Tar kompressorn in luft, den kyls av och torkars. Och förvandlas till 10bar (trycket på luften) och in i huvudbehållaren. Sen vidare till huvudbromskontrollen, som även eftermatar luft om det skulle pysas ut någonstans, och sen In i huvudluftsbehållaren. Hamnar där över 10bar så släpper den ut resterande så där alltid är 10 bar, och sen släpper den in 5bar in i huvudbehållaren. Där efter släpper den in 5bar i något som heter styrkammaren A. Där är alltid 5bar. Så bromsar jag ex ner till 4bar. Har huvudledningen 4bar och styrkammare A 5bar. Den 1bar som försvann från huvudledningen är nu inne i bromscylindret och lägger ett tryck på broms skivan och bromsar! 😁

Det var lite av veckans lära! Hoppas de var lätt att förstå! 😉 haha

/hanna

Här är en liten anteckning från kompressorn ner till huvudbromskontrollen
Från huvudbromskontrollen till bromsskivan
Lite termer om man vill ha några av de 100 😝

Kommentera här: