Psykologintervjun och hälsokontroll

Hejsan! 

Har ju lovat att skriva de sista också och de va mötet med psykologen och sen hälsokontrollen.

Psykologmötet är många nervösa inför, känslan av att dem ser rakt igenom en eller har super krafter haha. Min syster är psykolog så jag vet ju att så är inte fallet haha. Jag var ganska lugn för jag pratade lite med min syster innan (inte yrkespsykolog) och de hon sa var att de finns inget du kan göra med än att vara dig själv. Hon/han får vissa riktlinjer och vissa punkter som hon/han ska vara observant på och dem får hon av dem som anlitar henne/honom. Och de är sant. Man kan bara vara sig själv och hoppas på det bästa. För antingen har du det som krävs som lokförare eller bedömer psykologen att du inte har de. 

Hon ställer olika frågor som du ska relatera till i ditt liv. Ex en händelse sker vad gör du, om det har hänt i ditt liv berätta om händelsen. Sen har hon ju svaren man angivit tidigare från andra delen som du gjorde hemma på datorn. Och de är ju för att se så de verkligen var du som svarade där hemma och att du ger samma svar nu. 

Efter hela intervjun gick vi igenom de stora testet, hon bedömde varje del som "över medel" "medel" eller "under medel" och varje del gick vi igenom och jag fick ställa mina frågor. 

Sedan var det bara att gå hem och vänta. Kunde ta 2-4v om jag inte minns fel tills vi skulle få veta om vi kom in eller blev reserver. Och till slut kom det. Jag satt inne på kontoret ensam och gjorde det sista innan jag skulle hem från jobbet och de plingade till i mobilen. Lika nervös som under de senaste veckorna när ett mail kommit. Och på mailet står det "grattis" de var allt jag hann läsa för jag bara tjöt och hoppade av glädje! 

Sen är de så att hälsokontrollen gör du ju bara om du blivit antagen! Och du får stå för hela kostnaden själv! Hälsokontrollen får också bara utföras av vissa som är godkända från Trafikverket! Så de finns på trafikverkets hemsida en lista över alla och telefon nummer. Och vissa av dem tar dessutom inte ens emot privatpersoner. Men jag ringde till Previa här i Hässleholm som var godkända och dem tog emot mig. Kostnaden hamnade på lite över 5000kr men jag vet dem som gav 10000kr så man får ringa runt och hitta dem billigaste. 

Hälsokontrollen är ju då att du kollar synen, färgseendet, hörseln, EKG, diabetes, balans, rörlighet, pisseprov till droger, blodprov till alkoholtest. De är vad jag kommer på nu. Och blir man godkänd tar man med sig papperna man får hemskickade till första dagen i skolan. 

Så det är nog det, så går en lokförarintagnings prosidur till. Lång men intensiv och mycket väntande! Jag tyckte det tog väldigt mycket på mina nerver! Ville det så mycket! Men det gick bra.

Och nu har jag gått två veckor på utbildningen och jag vill bara tillbaka hela tiden och lära mig mer mer mer!! Har fått en helt underbar klass, alls vill ha med alla, ingen lämnas bakom. Hjälps åt och framförallt har vi så roligt tillsammans! Och sen har vi ju den bästa läraren som nog har minst lika roligt som oss andra! 

Vi var faktiskt ute och åt tillsammans allihopa med läraren på Bishop förra veckan, för att lära känna varandra bättre! Och vi hade så kul. Några som var sjuka men nästan alla va där! Ser verkligen framemot detta året!😁

Ha de nu så bra!
/Hanna

Martin med sin lilla öl
Dennis va lite besviken över storleken
Några av mina kära klasskamrater och läraren Pelle som alltid är lika roande 🤜🏻🤛🏻


Kommentarer:

1 Tim:

Hej!
Ser nu att detta inlägg är några år gammalt men ska själv på yrkespsykologisk bedömning om några dagar. Undrar (om du kommer ihåg) hur många dagar innan mötet du fick hem frågorna? Här har det varit tomt ett tag, ska dit om 4 dagar
Allt gott! :)

Svar: Hej.
Förlåt för sent svar.
Man får inga frågor i förväg. I alla fall inte jag. Utan du får frågorna där under ett samtal och ska svara på dem direkt. Så ingen förberedelse.
lokforarlivet.blogg.se

Kommentera här: