Fordonsutbildning och utflykten

Hejsan! 
Måste börja med att säga att de är otroligt roligt att både se och höra att denna bloggen uppskattas så mycket, att de finns intresse från er gör detta mycket roligare! Så tack för all fin feedback jag fått!

Så, sedan sist jag skrev om min Liapraktik på Green Cargo så har jag varit i skolan nu 3,5 vecka. Så de innebär att om 1,5 vecka är det dags igen och nu för LIA 3 som för min del kommer ta plats på Transdev, Öresundstågen! Det kommer bli så kul och otroligt spännande! Har fått höra att min körlärare där är väldigt bra så det är något jag verkligen ser fram emot! 
Men det som vi gjort i skolan de senaste veckorna är Fordon. Vi har haft en massa olika lärare som berättat mer ingående om fordon, allt från motorvagn, personvagn, godsvagn och mera broms, och resten av veckan kommer vi ha rullande material och farligt gods. Vi har lärt oss mer ingående om hur strömmen färdas och ändras mellan växelström,likström och Trefas. Vart mera olika komponenter sitter och fungerar. Vi har fått lära oss mera om vad märkningen utanpå tåget betyder och hur vi lättast känner igen olika märkningar så som vatten, vikt, land osv. De har varit oerhört givande, men de är mycket och väldigt brett. Och nästa vecka så har vi tenta på de. Så bara till att plugga på 😁. 

Ja och idag har vi varit på utflykt! Otroligt rolig dag, och inte minst sagt för jag har världens bästa klass som gör allt lite bättre än vad det redan är, utan vår absolut bästa lärare Pelle hyrde ett museum tåg som tog oss till Strömsnäsbruk där vi även fick se andra gamla tåg så som ånglok och vi fick cykla på dressin, vi grillade korv och hade en helt fantastiskt rolig dag med massa skratt! 

(null)
En av två fin förklaring ...
(null)
Så här har vi en oerhört lättförstådd bild på hur strömmen omvandlas från växelström till likström till trefas igenom tåget 🤣 och Hank var så snäll och åkte ner från Mjölby för att undervisa oss! 

(null)
Här har vi då vårat tåg, när man bokar in ett tåg i tabellen som inte är ett vanligt tåg blir det ett "chartertåg". Haha

(null)
Här har vårt fina museumtåg ankommit 

(null)


(null)
Här har vi tåget invändigt! 

(null)
Rikke visar tydligt hur sakta krypfart är (10km/h)

(null)
När vi kom fram kollade vi lite olika tåg, där bla ett av banverkets gamla lok stod!


(null)
Cathis och Martin kör lite Dressin!

(null)


(null)
Anders mitt i allt! Påväg in till system H från System S som är en bana som inte underhålls längre, och det märkte jag när jag stack ut huvudet och blev snärtat av grenarna. S är en gammal bana som förr varit aktiv. Idag syns man inte på tågklarerarens datorskärm när man kör in på system S! 
System H är den vanligaste banan i Sverige, där är de tuffare och säkrare regler för tågen! Och när du kör i system H så ser tågklareraren exakt var du är! 
Så kul att få ha åkt på System S. 

sammanfattning av dagen


Kommentera här: