4v in på sista terminen

Hejsan!!
Hoppas alla har haft en bra början på året!
Det har jag I alla fall haft, och så mycket vi lärt oss under dessa 4veckorna som redan passerat.
 
I fredags hade jag tenta på 
•Spärrfärd
•Tågfärd
•Linjeboken
•ATC

Ojoj. De var mycket att få in men när de är kul så är det också mycket lättare att få in. 

Det finns ju tre sett för ett tåg att ta sig fram på, växlingsfärd, Tågfärd och Spärrfärd. 
Tågfärd är ju det vanligaste, det är det du åker när du tar tåget. Det är oftast där dem resande får åka med. (Finns alltid undantag). Tågfärd är alltid i en riktning från A -> B. 
Växling används när man behöver koppla samman flera vagnar, eller vända på tåget. Detta sker oftast på en Driftplats (stationer) eller bangårdar. Mellan driftplatserna kallas som ni kanske minns för Linjen, och de är väldigt ovanligt att en växling görs på linjen. 
Och om de sker så är det oftast en Spärrfärd. Spärrfärd är en blandning av tåg- och växlingsfärd. Fast i Spärrfärd får du åka i båda riktningarna alltså A -> B Och tillbaka till A igen om du vill. Detta används mest i arbete på spåren och ex växling på linjen som om du skulle behöva hämta en vagn någonstans. 
Så under dessa veckorna har vi lärt oss om alla regler och lagar i Spärrfärd, vad de innebär, hur man beter sig och vad man ska göra. Mycket att tänka på och de är viktigt att man inte blandar ihop dessa färderna. 

Sen hade vi ju Linjeboken. Linjeboken är en blandning av uppslagsbok och Atlas kan man jämföra säga, fast mycket mer detaljerad. Här kan jag läsa om vart enda spår i hela Sverige och vad som kommer, varje liten tavla och signal står utskriven. En regel för Dig som förare att få köra är ju att ha linjekännedom, och hur får jag de om jag inte kört sträckan förr? Jo via Linjeboken. Här vet jag hur hela min sträcka ser ut. Så detta har jag fått lära mig, och hur jag slår upp och letar mellan alla 9 böcker.
Sista vi gått igenom är ju ATCn. Det är hela panelen vi ser framför oss när vi kör. Och hela dens system och hur allt fungerar. 
ATCn är ju våran bästa vän. Den meddelar oss vad som händer längre fram och fångar oss när vi inte hänger med. Den övervakar oss och bromsar oss om vi ex, kör för fort eller något annat. Vi har fått lära oss alla funktioner och lampor och vad allt den Vidar betyder. 
(null)
ATC häfte! Mycket att lära sig! 

(null)
Lite övningsuppgifter om ATC

(null)
Lite om Spärrfärden vi gick igenom 

(null)
Jag och Emilia, 

(null)
ATC panelen på en X2000. 😊

(null)
Avslutar med en underbar En bild från i fredags! 😍


Kommentera här: