LIA 2

Hejsan!
På måndag börjar min andra LIA period!
Förra gången var jag på SJ och det var ju otroligt roligt! Denna gången hamnar jag på Godstågen, hos Green Cargo.
Dett kommer bli så kul och spännande, kommer närmre bromsen, allt som har med det att göra, jag kommer närmre vagnarna och räkna ut upg till förare, vilket innebär att jag räknar ut med vikten, längden och bromsen hur mycket bromsprocent jag har och sen går in i Linjeboken och ser hur mycket jag får köra som snabbast. Jag kommer få
Växla och sen att få känna på att köra med alla dem ton med äldre lok! Det kommer bli så spännande! Det är mycket nätter och överläggningar. Men det lär blir kul! Jag kommer få koppla vagnarna och lite annat smått och gott, lite skitigare än på SJ haha.
Första passet är på Måndag. Jag och min körlärare ska köra gods till Nässjö och sen posttåget tillbaka. Och de är minsann otroliiiigt spännande.
Vi har några tåg som är Prio 1 tåg. Det innebär att ju mer sena de är pga att tågklarerarna ex släpper fram andra ju högre vite får dem betala. Och därför släpps dem fram först och håller alltid i stortsätt tiden! Ett av dem är Posttåget och ett annat är ex fisktåget. Så detta kommer bli så kul!! 

Ha det så bra så kommer jag berätta mer om GC under nästa vecka 😊
(null)



Kommentera här: